Pages

Saturday, February 2, 2013

Bersiaran dari Pasir Puteh

Bismillahirrahmanirrahim...

Kali ini, aku bersiaran dari Pasir Puteh, Kelantan. Aku ikut ayah chik aku pulang ke rumahnya. Ayah chik memang selalu balik ke rumahnya pada setiap hujung minggu. Maksudnya, habis aje sekolah pada hari Khamis, dalam pukul 4 petang, ayah chik akan bergerak pulang ke Pasir Puteh bersama acik Mar (isteri) & Ilham aka Uyam, anak mereka. Ini merupakan kali kedua kunjungan aku ke rumah mereka.

Alhamdulillah, keputusanku untuk membawa laptop dan broadband ternyata tepat. Aku gembira sangat apabila akhirnya aku dapat online dengan jayanya di sini. Alhamdulillah, line agak bagus dan dapatlah aku melayari Facebook  dan download movies yang ada. Hehehehehe....
Cuti hujung minggu terakhir sebelum aku memulakan latihan praktikum mengajar pada hari Ahad, 3 Feb ni aku penuhi dengan mengunjungi pasar minggu di Kuala Besut, Terengganu. Pasar ni terletak hanya kira-kira 20 minit dari rumah ayah chik aku. Dekat aje kan? This was my very first time being time and what can I say is, you will get kelabu mata at the market.  Sebabnya, barang-barang di sana agak murah dan pasar tersebut sangat besar ok. Macam - macam ada; makanan, barangan dapur (kering & basah), baju, tudung dan sebagainya sehingga tak larat nak tawaf bagi habis. We just spent about 2 hours at the market and by 12pm, we headed back to Pasir Puteh. Ayah chik nak gi solat Jumaat :)

Dalam pukul 3 petang, aku ikut acik Mar ke rumah ibu saudaranya kerana ada jemputan kenduri sempena menyambut Maulud Nabi. Aku baru tahu, di Kelantan mereka tidak lokek mengadakan kenduri menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad SAW dan mereka akan menjemput saudara-mara dan jiran tetangga untuk turut serta. Satu pengalaman baru untuk aku  di negeri orang :) Selepas itu, aku ke rumah ayah acik Mar yang terletak tidak jauh dari rumah acik Mar. Ramah sungguh ayah acik Mar. Ibu dia pula lebih banyak tersenyum. Aku suka melihat lesung pipitnya dan tahulah aku, acik Mar mewarisi lesung pipit tersebut daripada ibunya. Hehehehe.... aku sendiri tak tahu daripada siapakah aku mewarisi lesung pipit yang ada. Cuma yang aku tahu, dalam keluarga aku, hanya aku dan pakcikku (adik mama) aje yang ada lesung pipit ni. Hehe... apapun, syukur pada Allah :)

Malam tu, kak Da (Murshida) sms ajak ke rumahnya esok hari, Sabtu 2 Feb sebabnya kak Da pun buat makan-makan sikit. Aku rasa kak Da pun buat kenduri menyambut Maulud Nabi rasanya. InsyaAllah ada rezeki esok, sampailah aku ke rumah kak Da nanti :)

Lepas ni, tak tau bila lagi boleh update blog. Mungkin boleh update sebelum pulang ke rumah tok ayah selepas selesai sesi persekolahan nanti, insyaAllah. We'll see how it goes :D 

Till then, have a great weekend everyone. Barakallahu fih :)

No comments:

Post a Comment